Witaminy i minerały niezbędne dla naszych kości

By | 19 lipca 2017

Witaminy i minerały niezbędne dla naszych kościNasze kości potrzebują wielu witamin i minerałów. Tylko wówczas długo zachowają doskonałą kondycję. W przeciwnym razie może dojść do osłabienia kości, co skutkować będzie ich większą podatnością na złamania. Jakie składniki są najistotniejsze?

Aby zadbać o kondycję kości, należy zatroszczyć się o to, aby w diecie nie zabrakło produktów bogatych w;
– wapń;
– magnez;
– witaminę D;
– witaminę K;
– witaminę C.

Wapń

To najważniejszy pierwiastek, jeśli chodzi o kondycję kości. Kiedy zaczyna go brakować, proces tworzenia i mineralizacji tkanki kostnej nie może przebiegać prawidłowo. Do popularnych źródeł wapnia zalicza się mleko oraz jego przetwory. Znajdujący się w nich ten pierwiastek jest doskonale przyswajalny przez nasz organizm. Wszystko dlatego, że w mleku i jego przetworach znajduje się również fosfor, a proporcje między tymi dwoma pierwiastkami są po prostu idealne.

Witamina D

Jej obecność sprawia, że o wiele sprawniej przebiega proces wchłaniania wapnia. W efekcie organizm produkuje zdecydowanie więcej komórek kościotwórczych. Za sprawą witaminy D nasze kości są mocniejsze i bardziej odporne na złamania. Chcąc zapewnić organizmowi odpowiednią jej dawkę, należy sięgać po:
– ryby;
– żółtko jaja;
– masło.
Pamiętać należy, że witamina D jest jedyną, którą organizm potrafi wytwarzać samodzielnie. Niezbędne są jednak do tego promienie słoneczne. Dlatego nie wolno rezygnować z chociażby krótkiego przebywania na słońcu.

Witamina C

W naszym kościach znajduje się kolagen, który jest jednym z najbardziej istotnych składników organicznych kośćca. Aby jego synteza mogła przebiegać prawidłowo, niezbędna jest witamina C. W naszym organizmie nie będzie jej brakowało, jeśli do diety wprowadzimy:
– owoce cytrusowe;
– czarne porzeczki;
– natkę z pietruszki.

Witamina K

Osteokalcyna to białko, które niezbędne jest do tego, aby w kościach mógł zachodzić proces wiązania wapnia. Jego aktywacja odbywa się pod wpływem witaminy K. Jest ona także potrzebna do tego, aby działanie witaminy D było mocniejsze. Źródłem witaminy K są:
– jogurt;
– kefir;
– szpinak;
– brokuły.
Produkty te warto spożywać jak najczęściej.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *